Saturday, July 31, 2010

Syeikh Habib Ali Al-Jufri Solat Di Masjid Al-Azhar

Bismillahi Azza Wa Jalla, WasSolatu Ala Rasulillah Wa Ala Alihi Wa Sohbihi Wa Man Wa Lah..


28/7/2010. RABU.
 
Alhamdulillah Wa Syukrulillahi Ta'ala... hari ni aku terpilih lagi untuk datang ke Masjid Tersohor " Masjid Al-Azhar Asy-Syarif ".

Harini aku belek-belek segala penulisan yang telahku tulis dan catitkan dalam kertas kajangku... kertas kajang ini, adalah kertas yang memang khas aku gunakan utk menyalin segala mutiara2 ilmu yang akan di sampaikan oleh Ulama-Ulama Azhari ketika sedang menyampaikan kuliah maghrib di Masjid Al-Azhar. Aku memang suka buat seperti ini, mungkin sudah terbiasa melakukannya di Malaysia dulu, Alhamdulillah moga istiqamah... 

walaupun di sekelilingku tidak melakukan seperti apa yang aku lakukan tapi mereka seolah-olah memahami setiap kalam ilmiah yang disampaikan oleh Masyaikh Azhari ini... mungkin sebab mereka orang Arab dan memahami bahasa mereka sendiri, namun apa yang hebatnya mereka ni menghafal hadis dan Al-Quran, setiap kali Masyaikh menyebutkan dalil Quran mahupun hadis dalam setiap hujah yang mahu di berikan, maka aku perhatikan bibir mereka serta aku dengar suara mereka ikut sama menyebut dan membancanya... subhanallah, hebat sungguh, org yang sudah menghafal Quran dan Hadis pun masih mahu lagi mendengar kuliah, mesti mereka mendapat kemanisan dalam majlis ilmu, tu yang mereka tak jemu-jemu berada di majlis seperti itu, Alhamdulillah moga aku tergolong dalam kalangan mereka, ameen ya Allah !

Aku belek penulisanku adalah disebabkan hari ini Syeikh Hisyam mahu melihat apa yang aku tulis dalam setiap kali Msyaikh Berkuliah maghrib... Alhamdulillah.. aku sudah bersedia untuk mempersembahkan penulisanku padanya di samping aku berserah pada Tuhanku yang berkuasa atas segala-galanya... aku berdoa kepada Allah, semoga Syeikh dapat menilai penulisan saya dengan hati yang tenang dan menyeronokkan serta mendoakan agar aku beroleh keberkatan di dalam penulisan tersebut... 

Alhamdulillah semuanya mudah.. ketika mana Syeikh Hisyam duduk di kerusi yang di sediakan, Syeikh Hisyam melihat saya sambil mengangkat tangannya... aku pun tersenyum melihatnya, aku pun mengangkatkan tanganku dgn perlahan sambil tersenyum, kemudian aku letakkan tapak tangan kananku di atas dada ku.. (ni adab orang Mesir, apabila berjauhan tak dpt memberi salam, mereka mengangkat tangan dan letak di atas dada, sebagai simbol menjawab salam dan penghormatan).

Setelah habis kuliah, para jamaah bangkit untuk bersalaman dengan Syeikh, aku juga turut bangkit... ketika aku mahu bersalam dengannya, beliau terus bertanya, " ainal katabta ? " aku jawab " maujud ".. aku terus ambil kertas kajangku yang aku letakkan di tempat duduk kebiasaanku menulis... aku terus bawa kepadanya, beliau ambil buku tersebut kemudian di beleknya satu persatu dengan tenang tetapi laju... lantas terungkap dibibirnya " Allah yubarrik fika, Barakallah ya Syeikh !!! " ... para jamaah hanya memandang Syeikh dan aku sahaja, mereka tersenyum menandakan Redha dan suka.. aku membalas senyuman mereka... Syeikh memberibuku itu semula, aku salam Syeikh dengan cepat kerna ramai jamaah yang menanti bersalam dengannya... dalam hatiku, Allah.. syukur ya Allah... Alhamdulillah aku semakin tenang dan damai rasanya jiwa.

Seorang Arab muda tahun 4 Usuluddin datang kepadaku selepas itu, dia menyatakan yang dia seronok denganku, dia seronok sebab kerap kali dia melihatku ada di majlis itu... macam-macam dia puji dan dia pelawa aku.. namun aku ucap terima kasih sambil mengungkap Alhamdulillah berulang-ulang kali.. 

" Ya Allah janganlah engkau biarkan aku lalai dan leka dengan pujian-pujian hambamu padaku, jadikanlah pujian-pujian mereka itu sebagai tanda bahawa ada ramai hambamu yang selalu memuji kehebtan dan kemuliaanmu, kerna dengan sebab mereka memujiku, maka secara tidak langsung bibirku memuji kebesarannya dengan lafaz Alhamdulillah buatmu, semoga segala pujian itu kembali kepadamu, sungguh aku tidak layak dipuji, namun itulah hakikat manusia hambamu, yang memang suka memuji hamba-hambamu.. ameen ya Hamidus somad !!! ya Allah, sungguh engkau mendengar setiap hambamu yang memujimu... (",) "



29/7/2010. KHAMIS.

Aku sampai Masjid lagi, sempat menadah kitab dengan Syeikh Said Syaltut Al-Azhari... Alhamdulillah... semoga bermanfaat ilmu syeikh dengan kami selaku anak-anak muridnya yang mengakui kepandaian ilmunya dalam bidang feqah...

Allahu Akbar Allahu Akbar !!!
Azan maghrib berkumandang mendayu-dayu alunan suara azannya... subhanallah, itulah anugerah ilahi buat insan-insani yang menggunakan suaranya menurut apa yang dikehendaki ilahi... 

Aku terpilih utk berada di saff sebelah hadapan dan kanan lagi, Alhamdulillah, syukur pada Allah yang menempatkan aku ditempat sedemikian... 

Kemudian kuliah disampaikan oleh Syeikh Zakaria ( Imam Masjid Universiti Al-Azhar Baru, Haiyyu Sadis ), beliau cuma menyampaiakn hanya beberapa minit sahaja seperti kebiasannya beliau buat macam itu... walaupun sedikit, saya tetap mencatitkannya dalam kertas kajang saya... Alhamdulillah.. sikit sikit lama-lama jadi bukit, syai'an fa syai'an ( satu satu@sikit demi sikit ).

Waktu Isya' masih lama lagi... pelajar Arab datang dekat denganku bersama pakcik yang selalu berada bertasbih di sebelahku... beliau mahu berta'aruf berkenalan denganku, Alhamdulillah... aku suka hamba Allah seperti ini, suka berkawan dan mencari kawan serta mahu bersalaman... tidak lama aku sembang denga mereka sebab aku merasakan yang aku kena pergi masuk dalam masjid untuk membaca surah dalam al-Quran yang memiliki kelebihan tersediri.. aku minta izin .

" ista'zin ya habibi " ana aiyyiz ruh ila ghowah, li'aqroul Quran, insyaAllah... ana ayyiz aqro' min surah al-kahfi, insyaAllah ", mereka jawab " tafaddhol ya zamili "...

Sebelum aku bergerak, aku sempat bertanya padanya :

" Kamu tahu kelebihan surah al-kahfi sekiranya dibaca pada malam jumaat atau apagi jumaat ?

Dia jawab, " na'am.. man qoro'a suratul kahfi fi yaumil jumaah, tu'simuna min fitnatid dajjal " ( maksudnya siapa yang membaca surah al-kahfi pada malam jumaat/hari jumaat maka terselamat dari fitnah dajjal...) . Alhamdulillah.... 

Aku pun terus masuk dalam masjid, ambil Al-Quran, menghadap Qiblat, buka surah al-kahfi, Bismillah, betulkan niat semata-mata nak dekatkan diri padaNya kemudian baca... (",)

" Ya Allah, semoga dengan membaca Al-Quran ini hatiku semakin dekat padaMu, semakin cinta yang amat sangat pada kalamMu, sekiranya ada pahala bacaan Quranku ini, maka aku hadiahkan kepada ayah dan ibuku dan kepada mereka yang berjasa padaku, dan aku hadiahkan pahalanya itu juga kepada semua muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat, samada yang masih hidup mahupun yang telah kembali ke Rahmatullah, ameen ya Allah ! "


30/7/2010. JUMAAT.

Alhamdulillah harini seperti biasa pergi ke Muqattam bertalaqqi dengan Syeikh Dr Yusri Al-hasani...

Harini hari jumaat, hari yang penuh dengan berkat bagi mereka yang mengambil manfaat... banyak amalan-amalan sunnat yang boleh di amalkan pada hari yang penuh berkat ini..

Alhamdulillah harini dua kali aku datang ke Masjid Al-Azhar, mula-mula waktu solat jumaat dan keduanya selepas solat maghrib... Alhamdulillah... semoga Allah permudahkan segala-galanya...

Ketika aku sampai di Masjid, aku terus berjumpa dengan pakcik-pakcik yang duduk di atas kerusi bagi mereka yang uzur... aku bersalam dengan mereka semua setelah aku menyampaikan salam penuh penghormatan " Assalamualaikum " mereka menjawab " waalaikumsalam ". setelah itu aku minta izin kepada mereka untuk solat tahiyyatul Masjid sebanyak 2 rakaat.. setelah selesai solat, aku keluarkan buku yang ada di dalam beg galasku, buku yang aku beli di pejabat PMRAM sewaktu mula-mula datang dulu, tajuk buku itu " Apa erti komitmen saya terhadap dakwah ", aku membacanya sehinggalah masuknya waktu isya'... kerna kuliah maghrib tiada, Syeikh tak dapat datang mungkin sebab ada uzur yang syari'e...

Walaupun Syeikh tak datang, namun aku terkejut bila datang seseorrang dari arah belakang, berjubah putih, berserban besar berwarna putih tiba-tiba meletakkan tongkat di hadapan sebelah kiriku, aku tidak memikirkan ianya siapa, ramai orang yang mengiringi beliau setelah itu, polis murur pun ada, aku terkejut dan penuh kehairanan dalam fikiran... siapakah ini ! siapakah ini !, aku salam dengan polis tersebut,

" assalamualaikum ",

" waalikumsalam " jawabnya..

Aku terpandang ada pelajar Malaysia berada di belakangku, dengan selamba dia bermain mata denganku, dan memainkan mulutnya seolah-olah mahu memperkenalkan seseorang denganku, dia menunjuk-nunjuk orang yang berserban putih itu..

aku tanya kenapa ? siapa dia ? pelajar itu jawab Habib Ali Al-Jufri ( Al-Yamani ),

Subhanallah... aku cukup gembira, bila aku tengok raut wajahnya.. benar dialah Habib Ali Al-Jufri, aku pernah lihat wajahnya sebelum ini di kaca video sewaktu menonton ceramahnya dalam Youtube kawanku... subhanallah... tak sangka... ahli bait Rasulullah s.a.w berada bersamaku.. ya Allah syukur ya Robbi ..

Sungguh sewaktu aku melihat wajahnya, indah sungguh, manis dengan senyuman... aku teringat Rasulullah s.a.w... Allahumma solli ala saidini Muhammad s.a.w... Rindunya Ya Rasulullah... Allahumma solli ala saidina Muhammad s.a.w... (",) aku merinduimu ya Rasulullah... rindu oh rindunya aku denganmu ya  khalilullah wa Habibullah... Allahumma solli ala Muhammad s.a.w.

Setelah selesai solat Isya' aku mendatangi Habib Ali Aljufri tersebut, aku mendatanginya dari belakang, ramai jamaah yang bersalaman dengannya sambil bertanya soalan dan sebagainya.. aku tunggu mereka habis salam, ketika beliau mahu berjalan aku tangkap dan pegang lengannya perlahan-lahan dengan sopan aku memanggilnya,

" Ya Syeikh ! ", beliau menoleh kearahku, matanya tajam memandangku, aku dapat rasakan pandangannya itu pandangan yang penuh kasih sayang kepada ummat nabi Muhammad s.a.w, lantas dia mengeluarkan suara,"

na'am ya Syeikh, Barakallahu fik " sambil tersenyum, aku juga menjawab Allahu yubarrik fik sambil tersenyum mesra... seronok rasanya... Alhamdulillah... (",),

saya tanya kawan, Syeikh dari mana? dia jawab dari ziarah maqam Saidina Husin Radhiallhu Anhu ( cucu Rasulullah s.a.w ).



Ziarah Maqam Syeikh Mohammad Sholeh Ar-Rifa'i Al-Ja'fari Rahimahullah taala

Sebelum pulang aku singgah di Masjid Sholeh Al-Ja'fari, aku sudah memasang azam untuk menziarahi maqam Syeikh Mohd Sholeh Ar-Rifa'i Al-Ja'fari yang mana maqam Syeikh berada di hadapan Masjid tersebut.. Syeikh Sholeh Al-Ja'fari rahimahullah taala juga salah seorang ahli bait Rasulullah s.a.w... Alhamdulillah, aku dapat menziarahinya walaupun sudah terlalu lewat malam sehinggalah penjaga masjid menutup pintu Masjid tersebut... aku sempat bertanya penjaga masjid itu tentang Syeikh Sholeh Al-Ja'fari, aku bertanya padanya, siapa nama penuh Syeikh ? dan adakah Syeikh juga merupakan salah seorang ahli bait Rasulullah s.a.w ? pakcik itu menjawab :

" nama Syeikh ialah Syeikh Mohd Sholeh Ar-Rifa'i Alja'fari... na'am, Syeikh salah seorang dari kalangan ahli bait Rasulullah s.a.w.." wallahu alam.

" Ya Allah sungguh aku teringin mahu pergi manziarahi Maqam Auliya' Mu ya Allah, yaiti Syeikh Ibnu Athoillah as-Sakandari Radhiallahu anhu... Sungguh aku rindu ya Allah, mudahkan ya Allah.. !!! "

Bersambung... (",)


Hamba Allah : Kamarudin Toyo
Penuntut Ilmu Warisan Para Nabi,
Universiti Al-Azhar Asy-Syarif,
Ardhul Anbiya' kaherah Mesir.


No comments:

Related Posts with Thumbnails