Thursday, August 5, 2010

Kudihadiahi Kitab Arbain An-Nawawi Dari Syeikh Hisyam, Alhamdulillah.

Aku Redha Allah Tuhanku, Muhammad Rasulullah Nabiku, Islam Agamaku.


4/8/2010. RABU.

Bismillah Wal Hamdulillah.... Dengan nama Allah segala puji bagi Allah s.w.t yang dengan nikmat Iman dan Islam dapat lagi aku menulis risalah dairy dakwah kehidupanku di dalam menuntut ilmu untuk bekalan di akhiratku yang bakal bertemu dengan Tuhanku Robbul Izzah, Moga-moga dengan ilmu yang ku tuntut dan cari menepati syariat dan bisa menyelamatkan aku daripada kesengsaraan fitnahnya dunia yang kegoncangan untuk mententeramkan jiwa yang bakal di jemput oleh Tuhan yang maha Rahman... Agag bila tiba masanya yang dijanjikan dapatlah aku menghadap Tuhanku dengan hati yang lapang dan sejahtera dari syirik dan yang seumpama dengannya, moga-moga Allah kurniakan ke dalam hati hambanya ini keikhlasan yang murni hingga terbitnya cahaya memancar nur hidayah di hati rohani tempat tilikin Penilaian Ilahi, ameen ya Ilai !

Apa yang saya mahu kongsikan pada hari ini kepada sahabat-sahabat semua ialah ada banyak, namun saya akan ringkaskan semana yang termampu. kerana setiap hari itu ada 24 jam, dan kalau kita mahu tuliskan dairy kehidupan kita seharian tentu banyak pengalaman yang kita lakukan, jadi bila aku fikir, baik aku tulis apapa sahaja yang penting dan bisa kita ambil ibrah dan pengajaran yang apabila kita baca bertambah ilmu dan bila bertambah ilmu bertambah juga fahamnya dan bila bertambah faham bertambah juga amalannya untuk dekatkan diri kepada Tuhannya yang Maha Rahman atas sekalian ciptaanNya.

Seperti selalunya, aku menaiki motorsikalku untuk menuntut ilmu di Masjid Al-Azhar Asy-Syarif yang gah di bumi para Nabi alaihimussolatu wassalam ini... Kalau sahabat-sahabat mahu tahu kereta mahupun kenderaan di sepenjang jalan raya di bumi Kaherah Mesir ini selalunya padat dan za'mah (sesak)... Alhamdulillah walaupun sesak aku bisa menyelit di celah-celah kenderaan kerana motor yang aku tunggangi kecil ibarat motor yang paling kecil yang menjalar di jalan raya Mesir ini... 

Walaupun sesak macam mana sekalipun, aku tetap tenang menghadapinya... aku menganggap kesesakan ini bukannya sampai menjemukan aku dalam penantian, bahkan mengajar aku kesabaran yang tinggi... sebab setiap kesulitan itu ada kemudahan... Bersabar !!! sebab sabar iru sesuatu yang indah... siapa yang sabar di bumi Mesir ini, maka dia akan mendapatkan ketenangan yang tidak akan di dapati oleh mereka yang tiada kesabaran... ibarat kata-kata Org sholeh " Siapa Yang Pernah Rasa Maka Dia Tahu ".

Sesampainya saya di Masjid, seperti selalunya juga aku parking motor bersebelahan dengan pagar Masjid dan buah-buahan anggur dan perniagaan kitab serta bersebelahan dengan pengawal-pengawal yang ditugaskan untuk menjaga keselamatan di kawasan berkenaan... Alhamdulillah, kebanyakan pengawal polis keselamatan itu sudah mula mengenaliku... kami pernah bergurau mesra... setiap kali aku sampai di sana dan jumpa mereka aku ringankan mulutku untuk memberi salam dan menghulurkan tangan untuk bersalaman... ternyata dengan cara seperti itu dapat mengertakan aku dengan mereka... subhanallah.. maha suci Allah yang menjadikan salam itu seruan penghormatan buat hamba-hambanya yang beriman... Rasulullah s.a.w bersabda : " Sebarkanlah salam.... kelak kamu akan memasuki Jannatus Salam "

Kadang-kadang aku menegur mereka, yang secara tiba-tiba berkata-kata tanpa memberi salam.. kataku, " dahulukan salam sebelum kalam " (",)

Begitu juga penjaga kasut di Masjid Azhar dan penjaga pelancong... setiap kali aku masuk Masjid aku memberi salam kepada mereka... Alhamdulillah, mereka sudah juga mengenaliku... selalu saja mereka kata " ahlan ya Syeikh "... Alhamdulillah, walaupun aku tidak bertujuan seperti itu, tapi itulah hakikat kehebatan salam yang menjadi ucapan mulia ummat Islam, kehebatan salam sangat hebat untuk menjadikan Muslim yang hebat... aku teringat Rasulullah s.a.w, yang apabila bertemu sahabat maka Rasulullah s.a.w yang terutama sekali memberi salam, begitulah juga sahabat-shabat baginda s.a.w... oleh yang demikian itu wahai shabatku, sebarkanlah salam... kerana maksud salam itu adalah kesejahteraan, kesentosaan, keselamatan, keamanan sesuai dengan nama Agama Islam yang kita pegangi dan perjuangi...

Aku teruskan perjalananku memasuki masjid Azhar, seperi kebiasaannya aku mengamalkan sunnah nabiku Muhammad s.a.w ketika memasuki Masjid disertakan dengan doa-doa sunnah Nabi Muhammad s.a.w. Aku terus masuk di majlis ilmu Syeik Jamal Faruq Al-Azhari yang sedang menyampaikan dan mensyarah kita tauhid. Aku duduk... Orang Arab yang bersebelahan denganku tiba-tiba bertanya, " Ya Syeikh, kam sa'ah dil wakti ? " aku jawab " jam 7 setengah ".

Dia menghulurkan henset di tangannya, dia suruh saya tengok jam berapa, saya kata seperti di atas... kemudia dia menekan butang hensetnya, dia suruh saya lihat nombor yang tertera di hensetnya, dia menyebut arba'atu asyr stumma... kemudia aku sambung seterusnya... selepas itu dia tanya apa nama dalam henset tersebut, yakni nombor yang bernama... aku jawab nama itu Muhammad Mamduh, dia jawab syukran....

Bermain difikiranku, siapa dia orang ini, bila aku lihat wajahnya, oh... rupanya dia seorang yang tak sempurna penglihatan ( dia buta penglihatan lahiri ).. erm, semoga Allah menuntunmu dan membersihkan hatimu agar kau melihat dengan menggunakan mata hatimu yang satu...

Azan Maghrib... Allahu Akbar, Allahu Akbar !!!

Orang Arab itu pun berdiri, aku melihat Syeikh tak berdiri lagi, aku duduk dulu, orang buta itu terus jalan meraba-raba mencari jalan... ada seorang yang datang dari belakang menuntunnya sementara.... setelah Syeikh berdiri barulah aku berdiri.... aku terus cari orang buta itu, aku melihat dia keseorangan berjalan mencari jalan keluar... aku cuba mendekatinya... aku beri salam, Assalamualaikum ya Syeikh, Waalaikumsalam jawabnya... aku mula bertanya mahu ke mana ? jawabnya, mahu pergi ke Masjid Hussin... owh, kenapa tidak bersolat maghrib di sini saja dulu.. tak, saya mahu pergi solat di Masjid Hussin, tolong bawa aku sampai ke pintu luar... maka aku pun terus membawanya ke pintu luar sahaja... dalam hati berdoa semoga Allah membimbingmu ke jalan yang lurus... sampai saja di pintu, dia mengucap syukran padaku, aku jawab afwan... Alhamdulilah, aku pesan padanya Uzkurullah.... wa tawakkal ilallah.... dia jawab dengan senyuman redh.. insyaAllah syukran...

Aku terus menuju saff solat.... Alhamdulillah saff hadapan... 

Hari ini giliran Syeikh Hisyam Al-Kamil Hamid Asy-Syafie yang pernah memberikanku kitab kecil tapi bermanfaat ( Kitabus soghir walakin manfaatul kabir ).... 

Ketika beliau sedang asyik menyampaikan kuliah maghribnya yang hanya beberapa minit, tiba-tiba datang seorang ayah membawa jenazah anak kecil... Syeikh pun bangkit dan menyuruh kami semua bangkit untuk memuliakan jenazah tersebut.... beliau berkata, sesungguhnya anak kecil ini akan memberi syafaat di akhirat nanti buat ayah dan ibunya... anak kcil ini akan memberi syafaat kepada ayah ibunya untuk masuk Jannah Tuhhannya... maka bersabarlah atas apa yang berlaku... subhanallah... 

Setelah selesai sholat jenazah 4 takbiratul ihram yang diimamkan oleh Syeikh Hisyam sendiri, maka beliau pun meneruskan kuliahnya... Alhamdulillah.

Setelah selesai kuliah, maka kami bangkit untuk bersalam dengannya... aku melihat Syeikh memberikan kitab yang ada di tangannya itu kepada seorang penuntut ilmu dari Malaysia yang memang lazim datang kuliah imu bertalaqqi di Masjid Azhar, cumanya aku baru melihat dia duduk dalam kuliah maghrib, selalunya beliau bertalaqqi di dalam kelas khas untuk bertalaqqi dengan kebanyakan syeikh... Alhamdulillah dalam hatiku rezkimu wahai sahabatku, semoga buku itu bermanfaat padamu, ameen !.. aku mengucapkan tahniah kepada sahabat dari malaysia itu sambil gembira dan tersenyum... kemudia beliau menunjukkan kitab itu kepada Syeikh, entah apa yang dia tanya sehinggalah dia mengikuti Syeikh sampai ke bilik tetamu bersama orang ramai... sebelum itu aku dapat bersalam dengan Syeikh, seperti kebiasaannya aku bila bersalam dengan Syeikh mahu saja aku cium tangannya, tapi beliau tidak bagi, dia kata kholli ya habibi...

Aku lihat jam, waktu Isya' masih ada setengah jam lagi... pakcik yang selalu bersamaku itu datang kepadaku, dia memuji Syeikh hisyam... dia kata baguskan Syeikh, cara dia menyampaikan mudah faham, ilmu banyak, seronok katanya... aku pun mengangguk kepala.. na'am, na'am... sah... benar.

Aku masuk ke dala Masjid, ambil al-Quran terus buka surah Al-Isra'... aku baca sampai habis sehinggalah sampai masuk waktu solat fardhu Isya', Alhamdulillah... tenang hati nuraniku kerna dapat makanan kerohaniannya... Alhamdulillah.

Sewaktu mahu keluar dari Masjid Al-Azhar Asy-Syarif... aku terserempak dengan Syeikh Hisyam... aku lihat beliau tengah sembang bersama 2 orang... aku mendatanginya untuk bersalam... selepas itu aku pun teruskan perjalan, tak sampai 5 lahkah berjalan, aku tedengar suara memanggil...

" Ya Qomar ! Ya Qomar !....

Aku menoleh kearah suara yang memanggilku itu... ohh, Rupanya suara Syeikh Hisyam... beliaulah yang memanggil namaku.... seronok sungguh... 

" Na'am ya Syeikh... limaza ?

Syeikh terus menghulurkan kitab yang ada di tangannya... subhanallah.. 

" nah, ambil ni ! " ini kitab arbain an-Naawi, Hadis 40 "

Dengan muka yang tenang dan hati yang riang, aku dengan rendah hati mengambilnya... subhanallah... dalam hati cukup riang dan seronok... tak henti-henti mengucap syukur pada Tuhan yang maha Rahman.... bila aku tengok kitab ni, Allah... kitab yang memang aku cintai, dan memang ada terdetik sewaktu aku sampai di Mesir mahu membeli kitab Arbain An-Nawawi ini.... aku ada membawa kitab terjemah bahasa melayu kitab ini... kerna aku memang cinta dan suka kitab hadis 40 ini... aku sudah menghafal kesemua hadis 40 ini ketika sedang belajar di Pondok Ad-Diniah Al-Falahiah Pasir Putih Kelantan suatu ketika dulu.... Alhamdulillah...  Sungguh ilmu hadis 40 ini adalah ilmu yang memang ia tercatat untuk aku pelajari, hafali dan amali, kerna kitab ini mengandungi ilmu kalam Rasulullah s.a.w... semoga aku mendapat keberkatan dari yang empunya perkataan, yaitulah nabiku Muhammad Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam... ameen ya salam !

Ya Allah, sungguh engkau maha mengetahui.. engkau tahu apa yang hambamu hajati, engkau tahu apa yang hambamu inginkan, engkau tahu apa yang hambamu mahukan, maha suci engkau ya Roobbul Izzati, aku tidak menyangka aku akan dapat kitab ini melalui pemberian dari salah seorang masyaikh di Azhari ini, ya Allah aku mohon kepadamu, jadikanlah kitab yang walaupun ianya kecil, namun aku ingin manfaatkannya buat diriku dan keluarga anak cucuku serta semua ummat Islam Ummat Nabiku Muhammad s.a.w...supaya aku melihat ilmumu sangat luas walaupun ilmu tersebut di tulis dan di pena qalam atas kitab yang kecil. ameen ya Alim !

Aku sungguh terharu dan teruja wahai Tuhanku.... pemberian dari seorang Syeikh yang aku dan para jamaah akui akan ilmunya, tentu tersimpan seribu hikmah dan barakah yang tersembunyi di dalamnya... maha suci engkau ya Allah... syukur ya Allah, semoga engkau membalas kebaikan yang dilakukan oleh Syeikh Hisyam kepadaku.. semoga engkau merahmatinya dan semoga Syeikh sentiasa berada dalam zikrullah ketentuanmu, ameen ya wahab !!!

Aku ucap terima kasih... syukran ya Syeikh, syukran jiddan.... sambil bersalam dan mengukirkan senyuman yang paling indah dan manis buatnya... aku sudah menganggap beliau salah seorang Ulama' dan Tok Guru yang saya hormati lagi sanjungi di Azhar ini... subhanallah... syukur ya Robbi...(",)

Aku belek kitab itu... aku lihat satu persatu... Kulit kitab itu tertulis
" Al-Anwarul Muhammadia " 
" Syarah Al-Arbain An-Nawawiyyah "
" Syarah Hisyam Al-Kamil Hamid Asy-Syafie Al-Azhari "
" Imam Wa Khatib Jami'e Az-Zhahir Bebres Bi Al-Qaherah "

Subhanallah... penulis kitab tersebut ialah beliau sendiri.. tak sangka beliau adalah salah seorang pengarang kitab dalam mentahkik dan menterjemahkan serta memperhalusi semula kitab yang sudah sedia ada... semoga kitab pemberian Syeikh ini, bermanfaat padaku, boleh aku mengulang hafazan hadisku... insyaAllah aku berazam akan lekatkan dan pekatkan hadis 40 Arbain An-Nawawi ini di dadaku,  di dalam dadaku, didalam hatiku, di dalam jawarihku, didalam perkataan dan perbuatanku, insyaAllah, dan aku akan cuba dan terus berusaha di samping memohon inayah dan hidayah daripada Allah agar aku bisa memahami sedaya yg termampu segala ilmu yang ada dalam hadis tersebut sebelum kepulanganku ke tanah air setelah habis pengajianku di bumi anbiya' yang penuh barakah ini, insyaAllah dengan izin Allah. ameen !

" permudahkan ya ilahi, kerna engkaulah yang akan mempermudahkan segala-gala pekerjaan hambamu...ameen ya muhaimin ! "

Semoga aku dapat manfaatkan segala apa yang aku pelajari di bumi azhari ini sedaya yang termampu.. agar aku bisa menjadi insan atau individu yang bukan sahaja bermanfaat pada diri sendiri, keluarga, bahkan bermanfaat juga kepada orang lain, samada bermanfaat di dunia mahupun di akhirat, dan yang paling penting sekali bermanfaat oada Islam agamamu agar aku bisa memanfaatkan diriku kepadamu ya Allah dan Rasulku Nabi Muhammad s.a.w, bukan kerana apa tapi kerana redhaMu ya Robbi... ameen ya wahhab, wa ya fattahul alimul hikmah wal hamdulillahi Robbil alamin... ameen ya MustajibudDua' ! 

Bersambung, InsyaAllah ... (",)


Hamba Allah : Kamarudin Toyo,
Penuntut Ilmu Warisan Para Nabi,
Universiti Al-Azhar Asy-Syarif,
Ardhul Anbiya' Al-Mubarakah, Kaherah Mesir




No comments:

Related Posts with Thumbnails