Thursday, March 25, 2010

Yakinlah Dengan Doa

Seorang adik tanya saya, kenapa kadang-kadang Allah tidak memakbulkan doa kita ?

Saya jawab ", Allah memakbulkan doa hambanya. itu janji Allah di dalam Al-Quran, sepertimana firmannya yang bermaksud " berdoalah kamu kepadaku, nescaya aku akan perkenankan permintaanmu ".
 
Kalau kita selalu berdoa pada Allah, tetapi tidak di makbulkannya juga, mesti ada sebabnya, dan pasti tersirat hikmahnya. Dengan doa yang kita pinta adakalanya Allah ganti dengan menghapuskan dosa.  Dan Adakalanya Allah kabulkan di waktu yang sesuai. Adakalanya Allah jauhkan dengan bala musibah. Dan perkara sebegini selalu berlaku pada kita sebagai hambanya. Walaubagaimanapun, bersangka baik sebelum berdoa kepada Allah itu adalah perkara yang terpuji, manakala HUKUM bersangka baik pada Allah pula adalah WAJIB

Kalau kita tahu dan faham maksud dan takrif doa dari segi bahasa ( seru/menyeru/memohon ) dan istilahannya ( meminta @ memohon kepada Allah dengan khusyu', khudu' dan tawadhu' ya'ni merendahkan diri ) , Sesuai pula dengan adab-adab dan syarat-syaratnya insyaAllah doa yang kita panjatkan padanya dikabulkan dengan izinnya.

Kalau kita tidak faham apa maksudnya, kenapa kita berdoa dan bagaimana adabnya ketika berdoa kepada Allah, maka, bagaimana mungkin doa kita akan terkabul. Kita kena ingat yang Allah itu baik, dan tidak diterma doa dan permintaan melainkan yang baik-baik belaka. Dan kita kena ingat juga bahawa, segala perbuatan yang haram menjadi penyebab terhalang diterimanya doa. 

Kalau ada masa terluang, bolehlah buka dan baca hadis 40 imam An-Nawawi, hadis yang ke-10. Sebab hadis ke 10 itu jelas memberitahu kepada kita, kenapa doa tidak dimakbulkan Allah. Dan syarahan hadis tu pula ada menyelitkan kisah zaman Anbiya' Alaihimussolatuwassalam Ajmain dan cerita Ibrahim Adham ketika ditanya soalan oleh orang ramai, kenapa doa kami tidak diterima Allah sedangkan kami selalu berdoa padanya ? Ibrahim bin Adham menjawab", sebab hati kamu telah buta dengan sepuluh perkara ". Rajin-rajinlah baca buku tu deq !. Wallahu Alam.

Sedikit tambahan, itulah sebabnya betapa pentingnya untuk kita menghadiri majlis ilmu, berkawan dengan orang2 yang soleh, membaca buku2 ilmiah dan sebagainya, adalah untuk menambahkan kefahaman yang jelas pada kita berkenaan sesuatu ilmu yang kita ingini dan pelajari. Bukan itu sahaja yang kita perolehi walhal pahala pun dapat.

 Nabi SAW ada menyebut dalam hadis baginda ", Berdoalah pada Allah Hal keadaan kamu yakin yang doa kamu diterima ". Kalau kita yakin dengan doa yang kita minta itu dikabulkannya ,insyaAllah kita pasti dapat apa yang dihajati. Tapi kalau kita LALAI, berdoa sambil lewa, bermain-main, minta benda yang karut marut, minta diluar batas kemampuan, terburu-buru,Meminta pada Allah perkara yang tidak masuk akal dan yang seutara dengannya, maka mana mungkin terkabulnya doa tersebut. 

Apapun... yakinlah dengan doa !.


Kamarudin Toyo
Kuliah Usuluddin,
Univ Azhar Mesir.





No comments:

Related Posts with Thumbnails