Thursday, April 1, 2010

Adakah Itu Riak ?

Salam. Apa haba' ? Yati sihatka ? antie dah masukkan.......kelmarin. Awal sikit kerana ada urusan penting hujung bulan ini.

Salam. Baik Alhamdulillah. Yati sihat jugak..yeke..terima kasih. Moga Allah membalas kebaikan yang  antie lakukan pada kami dengan setimpalnya..amen.

Sabtu hari bulan ni, anak antie Narimah yang perempuan nak kahwin.
Ustaz, kebetulan ni saya nak tanya, kalau dengan ada sebab kita terpaksa bilang sama orang yang kita nak pergi umrah, adakah itu Riak ?

Saya jawab ," Maksud Riak ialah menunjuk-nunjuk kebaikan yang kita buat. samada melalui percakapan, perbuatan mahupun hati. maksudnya kita menunjuk-nunjuk kebaikan dengan niat berbangga. Ataupun kita berbuat baik dengan harapan agar dipuji dan diakatan yang kita ini ''bagus' baik'. Ataupun  yang lebih tepatnya melakukan amalan soleh yang bukan diniatkan kerana Allah ( yakni melakukan & meninggalkan amalan kerana manusia ).

Sepertimana kata Fadil ibn Iyad ( seorang Ulama' tasawwuf ) :
      
"Meninggalkan amal kerana manusia adalah riak. Beramal kerana manusia adalah syirik. Ikhlas itu ialah Allah menyelamatkan engkau dari keduanya."

Kalau kerana ada sebab atau terpakasa inform yang kita mahu menunaikan ibadah Umrah, itu bukan riak. Kalau sebab dan niat kita ingin inform p umrah kita Qasadkan untuk manafaat dia dan kita, itu bukan riak. Wal hal digalakkan agar kita lebih bersyukur dengan rezeki yang Allah beri."

Mana tahu.... dengan sebab kita memberitahu yang kita nak pergi umrah, terdetik pula dihatinya untuk pergi sama @pun bila dah cukup duit nanti. Maanalah tau.... Tuah Ayam Nampak Di kaki...Tuah Manusia.... Lu fikir la sendiri...huhu.. yg ni saya tambah...!

Terima kasih. saya faham. Lagipun saya dah kenal sangat kat ustaz. Saya dan antie Narimah InsyaAllah akan menunaikan ibadah Umrah. Kena pergi 5hb April. InsyaAllah. Seronok tapi takut dugaan.

Ulasan saya.....

Terlebih dahulu saya ucapkan tahniah pada antie kerana dapat menunaikan Ibadah Umrah sekali lagi yang entah ke berapa kali dah....?.. Alhamdulillah dengan nikmat rezaki yang Allah kurniakan antie guna di jalan yang diredhai Allah. Semoga Ibadah Umrah yang bakal di ibadahkan diterima Allah swt.

Allah sebut dalam surah Ad-Dhuha Ayat 11 ," Adapun dengan nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebut ( dan zahirkan ) sebagai bersyukur kepadanya."

Contoh nikmat yang Allah kurniakan pada kita ialah kekayaan harta, kita gunakan untuk  menunaikan haji dan menunaikan Ibadah umrah, bersedekah, infaq Fisabilillah, keluarkan zakat, waqaf dan sebagainya.

Dari segi nikmat kemewahan rumah banglo, rumah besar, kereta yang menjalar, yakni kereta yeng berjenama seperti mercedes, Estima, BMW dan seumpamanya. kita gunakan kediaman rumah tersebut dengan beribadah,  membaca Quran, berzikir, solat-solat  nawafil, mengadakan majlis ilmu . Manakala Kereta pula kita gunakan untuk pergi ke masjid, ceramah-ceramah agama dan yang seutara dengan. Maka itu juga salah satu tanda syukurnya kita pada nikmat anugerahnya.

Begitu juga dengan apa yang dikatakan oleh baginda saw ." Menunjukkan kepada kebaikan umpama kita melakukannya, dan menunjukkan kepada kejahatan samalah melakukannya."  Riwayat Imam Tarmizi.

Misalnya ada seseorang melihat kita solat sunat ba'diyah isya'( selepas solat fardhu isya' ), orang itu pun melakukan hal yang sama seperti kita. Padahal dia sudah memasang azam untuk tidak bersolat sunat, Hanya mahu menunaikan fardhu isya' sahaja, Oleh kerana dia melihat kita solat sunat, dia pun turut melakukannya. Maka apa yang dilakukannya itu, kita juga dapat pahala yang sama. Begitulah sebaliknya bagi orang yang melakukan kejahatan.

Begitulah perumpamaan yang saya berikan agar mudah difahami.

Wallahu A'lam.

Sebagai renungan khas binafsi ....

"Siapa yang beribadah di Masjid Al-Haram ( BaituLlah ) secara tidak langsung menjadi tetamu Ilahi. Bukan mudah untuk menjadi tetamu Allah dalam hal-ehwal menunaikan ibadah umrah apatah lagi ibadah haji, kalau kewangan sudah mencukupi, kesihatan pula very healthy, apa lagi yang dinanti... segeralah menuju ke tanah suci, sebelum tiba saat yang bakal pasti...namanya....?"

Jadilah tetamu ilahi........

2 comments:

Sabri Kadir said...

alhamdulillah bermanfaat.

Sabri Kadir said...

Alhamdulillah bermanfaat.

Related Posts with Thumbnails