Thursday, March 22, 2012

Dua Kota Cinta Nan Bercahaya.

Lirik Nasyid: Kota Cinta Nan Bercahaya 


Makkah Mukarramah,
Tanah Suci Yang Mulia,
Kotanya Aman Damai Dan Sentosa,


Namanya Indah
Bahkan Penuh Dengan Barakah,
Lambang Syariat Nabi Ibrahim Yang Mulia…


Masjidil Haram,
Tempat Ibadah,
Masjid Pertama Diciptakan Didunia,


Ramai Manusia Mengidamkannya,
Kerana Disana Umpama Syurga Dunia…
Bagi Yang Rindukan Tuhannya…


***********


Madinah Munawwarah,
Tanah Suci Yang Kedua,
Kotanya Tenang Penuh Rahmat Dari Yang Esa,


Namanya Indah
Kota Cinta Nan Bercahaya,
Menjadi Tanda Kasih Rasulullah Tercinta…


Masjid Nabawi,
Tempat Yang Mulia,
Masjid Utama Dibina Rasulullah,


Di Dalamnya Ada Taman-Taman Syurga.
Adanya Pusara kekasih Yang Dicinta,
Rasulullah, Ya Habiballah…!


Shallallahu Ala Sayyidina Muhammad,
Wa Ala Alihi Wa Sohbihi Wassallim..

" Alhamdulillah sungguh indah apabila idea yang ALLAH kurniakan dapat mencipta... lirik lagu baru yang berjudul: ' Dua Kota Cinta Nan Bercahaya " yang kulakarkan khas buat kota yang dicintai Makkah mukarramah dan Madinah munawwarah... agar kenangan bersamanya sentiasa diingati ..." Allahumma Habbib Ilainal Madinah wal Makkah mukarramah ". ya Allah, jadikan kecintaan kami kepada Madinah dan Makkah mukarramah."  amin !!! (",)


Dua Kota Cinta Nan Bercahaya




Kemuliaan Dan Keutamaan Makkah Mukarramah
Dan Madinah Munawwarah :


"Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan rumah ini (Kaabah) tempat tumpuan bagi manusia dan tempat yang aman; dan hendaklah kamu semua jadikan Maqam Ibrahim itu tempat sembahyang, dan Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail “ Bersihkanlah rumahKu (Kaabah) untuk orang-orang yang bertawaf, orang-orang yang beriktikaf, dan orang-orang yang rukuk dan sujud”.(al-Baqarah: 125).


Dan (ingatlah) ketika Ibrahim bersama-sama Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa: “ Wahai Tuhan kami! terimalah daripada kami (amal kami); Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui” (al-Baqarah: 127).


"Dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara Ibadat kami” (al-Baqarah: 128).


Nabi Ibrahim merupakan simbol kepada pengabdian manusia kepada Allah menerusi doanya: (maksudnya)“ Wahai Tuhan kami! Utuslah kepada mereka seorang rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayatMu dan mengajarkan mereka al-Kitab (Al-Quran) serta hikmah (sunah atau kebijaksanaan) dan membersihkan mereka. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” (al-Baqarah: 129).


Dari Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawasanya Nabi shallallahu alaihi wassalam bersabda, Janganlah bermusafir ( ke tempat tertentu kerana keutamaan tempat tersebut ) kecuali untuk pergi ke tiga masjid. Masjidil Haram, masjidku ini,  ( Masjid Nabawi ) dan masjidil aqsa." Riwayat Imam Bukhari Dan Muslim.

Dan Nabi shallallahu alaihi wassalam bersabda lagi yang bermaksud: " Rasulullah SAW bersabda " Satu kali shalat di masjidku ini lebih baik darpada seribu kali shalat di masjid-masjid yang lain,kecuali Masjidil Haram.Sedangkan satu kali shalat di Masjidil Haram itu lebih utama dari pada seratus ribu kali shalat di tempat lain.

Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadah) manusia ialah Baitullah yang di Bakkah (Makkah) yang diberkati dan menjadi petunjuk bagi semua manusia. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (diantaranya) maqam Ibrahim. Barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa menginkari kewajipan haji, maka sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam (surah Ali 'Imran: 96,97).  

Dari Jabir Bin Abdullah Radhiallahu anh bahawasanya Rasulullah shallallahu alaihi wassalam berasabda, sesungguhnya Madinah itu seperti alat peniup api yang menghilangkan kotoran-kotoran yang ada di Madinah dan memurnikan kebaikan-kebaikan yang ada di Madinah. ( Bukhari Dan Muslim )

Dari Abu Hurairah Radhiallahu anh bahawasanya Rasulullah shallallahu alaihi wassalam bersabda sesungguhnya Iman akan kembali ke Madinah sebagaimana Ular kembali ke lubangnya. ( al-Bukhari )

Dari Ibnu Umar Radhiallahu anh berkata Rasulullah shallallahu alaihi Wassalam bersabda, " Barangsiapa yang mampu untuk meninggal di Madinah maka hendaklah dia meninaggal di Madinah, Kerana sesungguhnya aku akan memberi syafaat bagi orang yang meninggal di Madinah." ( Tirmizi )

Dari Abi Hurairah Radhiallahu anh berkata, Rasulullah shallallahu alaihi wassalam bersabda, " Pada jalan-jalan masuk menuju Madinah terdapat para Malaikat ( yang menjaga ) sehinggakan wabak penyakit dan Dajjal tidak dapat memasukinya." ( al-Bukhari )

Rasulullah shallallahu alaihi wassalam bersabda:  Apa yang berada diantara rumahku dan mimbarku adalah Raudhah daripada Taman-taman Syurga. ( Bukhari Dan Muslim )

Sabda Nabi shallallahu alaihi wassalam  dari Abdulllah bin Zaid radhiallahu anhu yang bermaksud: " Sesungguhnya Ibrahim telah menjadikan kota Mekah sebagai tanah Haram. dan berdoa meminta barakah bagi kota Mekah. Dan aku menjadikan Kota Madinah sebagai Tanah Haram sebagaimana Ibrahim menjadikan Mekah sebagai tanah Haram. Aku mendoakan barakah bagi Kota Madinah pada Mudnya dan sonya seperti doa Ibrahim bagi kota Mekah. riwayat Imam Bukhari dan Muslim.


Doa Rasulullah shallallahu alaihi wassalam :
" اللهم حبب إلينا المدينة "
" Ya Allah Jadikanlah Kami Mencintai Kota Madinah "

2 comments:

muslimah said...

assalammu'alaikum akhi...
ana mau tnya.. semua hadis yg akhi paparkn nie.. adakah semuanya hadis yg sahih?..
ana harap soalan ana ini tidak mnyinggung hati akhi atau org lain misalnya...

ana juga mau tnya... kwsn mana di makkah yg kita panggil Tanah Haram...?
Kenapa kawasn tu kita pnggil Tanah Haram..? Akhi tau apa sejarah nya.. atau kisah di sebaliknya..?? mohon prkongsian nya...

Ana harap akhi dpt membls comment ana nie... coz ana trtanya-tanya trutamanya prsoaln ttng Tanah Haram itu..?? ;)
Ana harap akhi sudi kongsi ilmu akhi.. :)

Ustaz Kamarudin Toyo said...

ya, hadis sohih.

saudara boleh layari artikel terbaru ni: http://kamarudintoyoas-sabahi.blogspot.com/2012/03/sejarah-mekah-mukarramah.html

Related Posts with Thumbnails