Friday, June 14, 2013

Wanita Berlin In Masjid Azhar


Bersujud Syukur

Selepas selesai menjawab soalan peperiksaan Usul Fiqh pagi tadi ( Khamis ) saya terus pergi ke masjid al-azhar untuk menunaikan sholat fardhu zhohor, kemudian saya bersujud syukur.

Sujud syukur bukan kerana saya mudah menjawab periksa bukan juga kerana ada apa-apa ketakjuban yang dirasai  tapi kerana satu sebab saja, iaitu sebab saya boleh masuk ke dalam dewan periksa untuk duduk dan menjawab periksa.

Nak tahu kenapa?

Begini… pagi tadi saya bangun lewat. Periksa start jam 10 pagi. Manakala saya pula bangun tepat jam 10 pagi. Perjalanan untuk pergi ke al-azhar dari tempat saya kira-kira 30 minit. Cuba bayangkan, bagaimana keadaan saya ketika itu? Kalut, kelam kabut, risau, takut, berserabut rasa macam nak pecut, nak jadi superman nak pinjam helicopter, jet etc… macam-macam yang bermain difikiran.

Tapi.. begitulah.. kehendak Allah, ketentuannya… kita ni hambaNya Dia pula Tuhan kita, jadi saya bisik hati saya untuk berserah dan bertawakkal kepadaNya, Dia berkuasa atas segalanya. 

sambil bawa motor dengan laju saya tuntun lidah untuk berzikir dan bertasbih kepadaNya…

 'Hasbiyallah' dan ' La Haula Wa La Quwwata Illa Billah'.

Sampai di dewan, saya lihat doctor memandang saya dan menggelengkan kepalanya. Kemudian dia pelawa saya untuk duduk diatas kerusi dan ambil kertas soalan.

Dalam hati rasa lega… puji syukur pada yang Maha Esa. Alhamdulillah.

( Saya Cuma berfikir kalau2 doktor tidak membenarkan saya ambil periksa pagi tadi kalau dia marah dan tidak membenarkan saya mengambil periksa, entah bagaimana. Semalam saya pulun study, sampai jam 6 pagi baru tidur… rasa rugi kalau tidak dapat masuk periksa tadi. Tapi Alhamdulillah. Syukur pada Allah.)
Itu sebablah saya sujud syukur!

Wanita Berlin Masihiyyah

Masa di masjid azhar, saya bersembang dengan seorang 'siahah' pemandu travel. Yang bersamanya wanita 'masihiyyah' dari 'Berlin'. Saya pergi dekat padanya. Kerana saya perhatikan dari awal pergerakan mereka yang mengangguk dan seolah2 menceritakan sesuatu tentang ibadah sholat dan keajaiban masjid azhar. 

Saya pergi duduk disebelah kerusinya. Saya mulakan salam dan berkenalan.

Anta masriyyin? 

Na'am, 'ana masri'.

Alhamdulillah.

Saya mulakan soalan. Dan bertanya macam-macam tentang keberkatan azhar yang kekal ramai anak muridnya dari seluruh dunia yang tiap tahun datang dan belajar di azhar. Dan saya juga bertanya tentang wanita berlin tersebut. Senang cerita dia jawab begini.

Wanita tu dari berlin. Dia beragama masihiyyah. Saya ni pemandu travelnya.

Tadi wanita itu beritahu kepada saya, bahwa dia sangat suka dengan pengajian ilmu, dan teringin duduk di samping masyaikh sertaa doctor yang mengajar, dan dia meminta kepada saya untuk mengambil gambarnya bersama syeikh yang sedang mengajar tu.

Dan dia jawab, kenapa azhar tetap utuh dari dulu hingga sekarang dan mendapat sambutan yang menggalakkan seluruh dunia, kerana azhar adalah university yang mengajar tentang Islam sebagai rahmat lil alamin, dan dulu katanya semua penunut ilmu datang dari seluruh dunia dan duduk belajar di masjid ini. Kemudian berpindah kepada bangunan 'jami'ah'. Dan diantara sebab musabbabnya juga adalah kerana system pengajian di azhar yang mudah dan disenangi oleh orang2 Islam seluruh dunia, yuran pengajian juga adalah percuma. Bahkan katanya pelajar2 azhar yang pulang ke negerinya bukan saja membawa ilmu dari azhar bahkan membawa sikap yang matang dalam menilai setiap aspek keagamaan. Dan mereka mengajar dan membuka sekolah2 agama di negeri mereka. Itu sebablah azhar kekal sejak seribu tahun dan berkembang sehingga ke hari ini.

Kenapa orang2 masihiyyah suka menziarahi masjid azhar? 

Kerana masjid azhar ini adalah masjid yang lama, dan 'jami'ah di azhar adalah jami'ah yang sudah beribu tahun lamanya'. Punyai sejarah dan kesenian yang tersendiri.

Dan boleh jadi juga kerana masihiyyin merasa tercabar dan respek dengan pengajian agama yang berada di azhar. Kerana rintangan yang paling besar para 'muballig' kristian dalam menyampaikan dakyah mereka ialah pelajar2 yang berlajar  di ' jamiah azhar' kerana mereka berpegang dengan Islam yang kukuh berdasarkan system yang dibawa oleh al-azhar kemudian menjadi pendakwah bila pulang ke negeri mereka.

Tiba-tiba Wanita masihiyyah tu datang…. Pemandu travel tu memperkenalkan saya kepada wanita berlin itu. Dia tersenyum dan mengucapkan ' welcome'. are you student at al-Azhar University. what faculty?

Saya pun jawab lah. "yes .. I am student of al-Azhar. faculty Ushuluddin syukbah Hadith."

Kemudian dia bercerita dengan katanya. " Dahulu ada kawan2 saya dari jerman menaiki sebuah kapal terbang, semasa kapal itu mahu 'landing' kami melihat orang2 Islam mengangkat tangan dan berdoa… ya, masa itu kami takut, kapal itu seolah2 macam mahu terhempas… oleh sebab orang Islam itu berdoa… maka kami pun selamat. Dia cerita sambil memberikan senyuman. Lantas dia Tanya, kenapa mereka berdoa?

Saya jawab, " Islam mengajar penganutnya untuk berdoa disetiap keadaan, masa dan tempat. Agar mereka selamat. Kerana mereka memliki perasaan bertuhan yang mana Tuhan itu berkuasa atas segalanya dan Tuhan mendengar doa mereka dan memakbulkan permintaan mereka. Itu sebablah orang Islam yang menaiki kapal terbang bersama saudari mengangkan tangan berdoa."

Dia tersenyum… seperti bersetuju dan faham dengan jawapan yang saya berikan.

Kemudian dia pergi kea rah depan berdekatan Mihrab kerana di sana ada pengajian talaqqi bersama ' Asy-syeikh Dr Fathi al-Hijazi hafizahullah'. 

Saya Tanya kepada ketua travel, saya melihat dia ( wanita berlin) itu suka dengan Islam.
Ketua travel itu jawab, "ya! Memang dia berminat. Saya ada bawa dia pergi ke satu masjid, disana dia melihat orang2 Islam sedang sholat dan membaca quran… masa itu dia melihat… dan dia cerita dekat saya katanya," sejuk hati saya tengok amalan2 mereka, teringin mahu mencuba…"

Saya Tanya lagi, " apakah dia ada perasaan mahu memasuki agama Islam?

Dia jawab, " ya, mungkin ada, kita doa pada ' Robb ' moga Allah beri hidayah kepada'Nya.

Tiba-tiba kami terdengar suara dari belakang kerusi… dia pun tiba-tiba menyampuk dan mula berbiaca..
" ya, katanya…. Islam menyuruh kita berlaku baik dan memuliakan tetamu2 walaupun mereka bukan Islam, kerana akhlak Islam itu indah dan sempurna Cuma penganutnya yang kurang mengamalkannya." 

Subhanallah… aku seolah2 terasa… bila pakcik ini menyentuh soal akhlak dan mengatakan Islam sempurna dan penganutnya yang kurang mengamalkan dan menghayatinya… ya Allah.. memang cukup terasa… 

Saya Cuma angguk kepala menandakan setujunya saya dengan kata2 pakcik arab itu. Tak sangka yang pakcik itu mendengar perbualan kami berdua dan bertiga dari tadi.

Dia teruskan percakapannya dan didengari dengan tekun oleh travel tersebut, mereka berdua rancak bersembang, manakala saya pula memerhatikan wanita-wanita mashiyiyyah yang datang ramai dan menerokai masjid azhar.

Sekali lagi wanita berlin itu datang, setelah puas menerokai dan pergi mengambil gambar syeikh yang sedang mengajar, dia pun meminta travelnya untuk bertolak. Dan sebelum bertolak dia memandang saya, sambil senyum dia mengucapkan, ' Bye Bye and see you again '.


Hamba Ilahi Ustaz Kamarudin Toyo As-Shobahi.

No comments:

Related Posts with Thumbnails