Sunday, March 30, 2014

Pemuda Selebriti Dakwah Yang Baik Hati Dan Pemurah



Kisah Pemuda yang baik hati dan pemurah.

Saya ingin kongsikan sebuah cerita tentang seorang pemuda yang pemurah…

Suatu hari ketika usai solat fardhu isya' di masjid Negara saya bersama dua orang sahabat kerja saya hafiz dan finaz yang sedang bermesyuarat di kaki lima masjid Negara. Kami berbincang tentang program yang bakal kami laksanakan di USM Penang atas tugasan kerja sebagai da'i buat anak muda harapan bangsa, Negara dan agama. 

Setelah selesai kami pergi mengambil kasut dan selipar yang kami letakkan di rak kasut masjid yang disediakan. 

Saya dan hafiz pergi menuju kearah selatan masjid tempat parking kereta kerana hafiz bawa kenderaan proton wira dakwahnya, manakala finaz pula arah depan masjid kerana kami berbeza arah memandangkan pihak masjid dah sediakan tempat khas bagi jemaah laki-laki dan wanita.

Saya dan hafiz berhasrat untuk mengambil finaz di arah hadapan masjid.. kerana dia seorang wanita sudah tentu perlu ditemani memandangkan waktu sekarang ini adalah malam yang sunyi dari orang yang adapun cumasebahagian hamba-hamba Allah yang menumpang tidur di kawasan tersebut yang diistilahkan sebagai 'gelandangan' semoga Allah merahmati dan memberikan hidayah pada mereka serta memberikan bantuan pada mereka.amin! 

Jadi hafiz memandu kenderaannya kearah hadapan masjid berhasrat untuk mengambil dan menumpangkan finaz… namun finaz sudah tiada bahkan hilang dari pandangan mata. Hafiz parking wira dakwahnya dihadapan pusat islam @ gerbang TV AL-Hijrah. Saya keluar dari wira dan pergi mencari finaz dikawasan sekitar masjid namun tiada juga. Mungkin finaz sudah keluar dan sampai di perkarangan office. Saya pun menuju ke wira dakwah hafiz….

Tiba-tiba seorang hamba Allah memakai kopiah berumur lebih kurang 30-40 tahun menjerit dan memanggil saya dalam keadaan orang yang sangat berhajat dan berwajah kasihan di tepinya ada dua orang kanak-kanak kecil yang berumur 5 tahun dan 3 tahun. 

" Assalamualaikum!.... abg… abg… abg… boleh tak tolong saya bagi saya duit RM50 nanti saya ganti." Dalam keadaan menjerit… jarak diantara saya dengan dia lebih kurang 20 meter.
Saya menjawab salamnya…. Dan pergi menuju kearahnya…. 

Abg… abg… boleh tak tolong saya, kalau abg tak percaya abg boleh ikut saya ke rumah… begini bang saya perlukan duit RM50 untuk membayar rumah tumpangan saya kat kg baru. Saya dah minta kat orang masjid tapi mereka tidak dapat membantu saya… mungkin mereka menganggap saya menipu mereka… itu sebab mereka tak bantu saya. Abg… boleh tak abg tolong saya 50 ringgit saja nanti saya ganti bang… "

Saya senyum dengan dia… begitu juga saya senyum melihat kanak-kanak yang berada dipangkuan dan tepinya. Saya Tanya ni siapa? Anak-anak abg ka? Dia jawab ya… saya Tanya anak-anak kecil tu ini siapa? Ayah adik kah? Mereka angguk kepala dan kata ya.

Seorang perempuan yang chomel memakai jubah. Dan seorang lagi lelaki. Saya betul-betul teringatkan anak saya di kampong yang saya tinggalkan sementara kerana keluar atas tugasan kerja dan berkdakwah di jalan Allah. Seminggu sekali saya pulang kampong penang untuk bertemu dengan mereka, Memeluk mereka dan mendoakan mereka serta menghiburkan mereka. 

Bila saya melihat anak kecil disamping abg yang meminta pertolongan tadi saya memang teringatkan anak saya, saya memegang dan mengusap kepala mereka sepertimana saya buat begitu kepada anak saya… 

Saya kata kat abg tu," minta maaf bang.. saya pun takda duit, Cuma yang ada dalam dompet saya hanya 10 Rial Saudi Arabiah." Inipun orang hadiah kat saya untuk perbelanjaan di tanah suci makkah al-mukarramah bila saya sampai sana nanti." Minta maaf sangat-sangat bang ya." Tapi tak mengapa tunggut kejap bang.

Saya panggil hafiz yang berada dalam kereta,minta hafiz datang kepada kami. 

"Hafiz abg ni perlukan duit RM50 bagi membayar penginapannya.  Mu ada duit tak? (hafiz ni orang ganu)

"Hafiz keluarkan beg duitnya… dan keluarkan kertas dari sakunya… maaf bang saya cuma boleh beri RM25 saja." 

Hafiz pun beri ke dia RM25. (semoga Allah membalas kebaikan ustaz hafiz dengan setimpalnya diatas kepemurahannya amin! ) saya sapa hafiz," insya'Allah anda kaya dan Berjaya di dunia dan akhirat!. Hafiz aminkan.

Saya Tanya abg tu." Cukup tak duit tu?

Dia jawab." Kalau ikutkan tak cukup lagi…tapi Alhamdulillah terima kasihlah sebab beri pada saya. Saya akan minta dengan orang lain lagi untuk tambahan."

Kemudian hafiz ke belakang saya. Dia berbisik kepada saya agar saya mendoakan abg tersebut.

Tiba-tiba dua kenderaan berhenti di tepi kami. kalau tak silap saya kenderaan hadapan kereta mewah jenama camry dan yang satu lagi Myvi yang dinaiki oleh seorang wanita muslimah yang tersenyum indah memandang kereta dihadapannya. Manakala camry itu dinaiki oleh seorang pemuda kacak memakai jubah tanpa kopiah…

Hafiz melihat kearah camry itu yang mana pintunya terbuka… hafiz memandang tajam kearah pintu yang terbuka itu seolah-olah hafiz kenal sangat pemuda itu… pemuda itu keluar dari kenderaannya dan menuju ke pintu belakang camry'nya seolah-olah ada barang yang mahu diambilnya… hafiz mengeluarkan suara," Ustaz Don…. Din… ustaz don daniyel….. 

masya'Allah…. Saya dengan yakin terus menuju kearah ustaz don… dan beri salam padanya… serta saya hulurkan tangan padanya… dia menjawab salam saya dan menyambut tangan saya dengan penuh ramah dan penuh kasih sayang… kami bersalam dan smbil berpelukan menurut adab dalam bersalaman. Saya menghidu bau wangian minyak atar yang dipakainya.. subhanallah! Dalam hati hati saya mengatakan harum dan wanginya ustaz don… masya'Allah Tabarakallah!...

Dia bagi salam dekat telinga saya dengan suara yang lembut dan tenang sambil bertanya…  siapa nama? Dari mana? Dalam keadaan kami masih bersalaman.

Saya pun menyampaikan hasrat saya kepada ustaz Don. " Ustaz…. maaf ustaz kalau saya menganggu ustaz… begini ustaz, abg tu dia memerlukan pertolongan dan dia sangat berhajat agar ada yang boleh menolongnya. Dia memerlukan wang 50 ringgit untuk membayar penginapannya, kalau saya ada duit ustaz saya dah beri dekat dia tapi duit yang saya ada hanya rial 10 saudi arabiah… dari tadi dia di situ bersama anak-anaknya… anak-anaknya belum makan lagi dari tadi. 

Jom ustaz… mai kita p jumpa abg tu…

Saya dan ustaz don pergi bertemu abg tadi… saya perkenalkan abg tadi dan anak-anaknya kepada ustaz don. Abg tu ceritakan apa hajatnya… tanpa menunggu lama ustaz don pergi kearah keretanya dan mengambil wang yang terlipat berjumlah RM50. Saya tidak pasti jumlah sebenar kerana duit itu terlipat yang saya perasan duit itu angkanya 50. Kemungkinan duit itu 2 keping RM100. 

Masya'Allah!

Ustaz Don hulurkan ke tangan saya…. Saya kata," ustaz… bukan saya yang nak duit ni ustaz… abg ni”

Ustaz Don kata takpa ambil!

Sekali lagi saya kata, "bukan saya yang nak ustaz…tapi abg ni… berilah terus ke tangannya ustaz!

Ustaz don senyum dan hulurkan duit itu ke tangan saya juga… "takpa..takpa… ambil!
Saya pun ambil dan serah kepada abg tersebut. 

Saya beritahu ustaz don yang anak kecil ni kenal ustaz dan biasa tengok ustaz dalam program 30minit ustaz Don.

Ustaz Don pun pegang anak kecil tersebut dan diusap-usapnya kepalanya sambil menghulurkan senyuman dan kemungkinan juga ustaz Don mendoakan kebaikan buat anak kecil ini. Kerana apa yang saya tahu orang yang baik siapa pun yang dijumpainya dan ramah dengan orang yang dibawa bicara dengannya selalunya dia mendoakan dalam hatinya akan kebaikan tanpa memberitahunya.

Subhanallah itulah akhlak orang yang sholeh di sisi Allah.

Kemudian ustaz Don kata nak pergi… saya mengambilpeluang untuk bersalam sekali lagi dengannya dengan erat kami bersalaman sambil berpelukan kiri dan kanan pipi kami sentuhkan dalam keadaan dakapan erat seolah-olah dua orang sahabat yang baru bertemu setelah sekian lama berpisah kerana Allah. Allahumma shalli ala saidina Muhammad. Saat ini macam nak nangis rasanya….

Sangat terharu dan teruja rasanya..lebih lagi ini pertama kali saya bertemu dengan beliau...Alhamdulillah pertemuan pertama ini sangat bermakna buat diri saya. semoga ada pertemuan kali kedua dan seterusnya insya'Allah biiznillah.

Saya mengucapkan jazakallah kepada ustaz atas bantuan ustaz kepada abg ini ,semoga ALLAH membalas kebaikan yang ustaz lakukan padanya. 

Dalam keadaan seolah-olah mahu nangisnya saya, tapi dia berkata:" takpa-takpa Allah bantu hampa… Allah bersama dengan hampa…kemudian dia bergegas pergi menuju kenderaannya sambil melambaikan tangannya dan mengucapkan:" jazakumullah khoiron jaza' wa barakallahu fikum".

Ustaz Don

Allahu Akbar… itulah akhlak pemuda dan kemeruhannya kepada orang yang susah yang memerlukan pertolongan… semoga Allah membalas kebaikan yang ust Don lakukan pada abg tersebut dan meluaskan lagi rezekinya serta memberkati hidupnya dan memanfaatkan ilmunya amalnya serta akhlaknya kepada ummah sekaliannya… amin!

Dan semoga saya khasnya dan anak muda umumnya dapat mencontohi kepemurahan pemuda yang menconthi Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam dan para sahabat ini… semoga Allah meramaikan lagi anak-anak muda yang alim, baik hati, pemurah, berakhlak dengan anak-anak kecil sepertinya…kerana apa yang dilakukan oleh ustaz don semuanya telah dilakukan oleh Nabi kita Nabi Muhammad shallallahu alaihi wa sallam… siapa yang menconthi akhlak perilaku nabinya pasti insan itu dimuliakan Allah dan diberkati Allah hidupnya. Allahu a'lam.

~ Hikmahnya esoknya saya sampai di penang, zaujah call kata ada surat sampai dan wang masuk dalam akaun bank saya ~ Alhamdulillah rezeki daripada Allah ! yakinlah bila kita pemurah dan membantu hamba Allah Allah pasti membantu dan menggandakan kemurahan rezeki kita di sisi-Nya, Dialah Allah sebaik-baik pemberi rezeki. ~



'Orang yang PEMURAH hidupnya pasti indah,

bahkan di SAYANG Allah serta dikasihi Rasulullah',

Allah menyangi orang BIASA yang bersedekah,

Tapi Allah paling sayang jika SELEBRITI  yang infaqkan harta di jalan Allah'

Nabi kata Sifat Pemurah itu dekat dengan Allah,

Dekat dengan Jannah Syurga Allah,

Dekat dengan manusia serta makhluk Allah,

Dan dijauhkan dari Neraka Allah.

Orang yang pemurah hidupnya pasti indah.

Allahummaj'alna Minhum ya Allah Ya Rahman Ya Ghoniy Ya Hamid !!!

Wassholatu wassalamu ala Rasulillah shallallahu alaihi wa sallam wal hamdulillahi robbil alamin!

 Hamba Allah Tasek.Glugor Pulau Mutiara

No comments:

Related Posts with Thumbnails