Saturday, April 17, 2010

Kita Milik Allah


Jom dengar Tazkirah sambil menyelami isi tersurat kita milik Allah !
Berceramah di Masjid Sultan Sulaiman, Pelabuhan klang, Selangor. 
Masa ni ndak kahwin lagi...

Begitulah... setiap yang hidup pasti sampai waktu yang membuatkan dia merasa tidak lagi hidup di dunia ini..  Saya ataupun anda.. Samada kita suka ataupun tidak, itulah hakikat yang dialami oleh semua yang bergelar hamba Allah.  Pasti akan meninggalkan dunia ini. Mungkin hari ini sahabat kita pergi meninggalkan kita, esok pula jiran kita, lusa pula pemimpin kita... kita tidak tahu sejauh mana kehidupan kita, adakah kita akan meninggalkan dunia ini hal keadaan orang lain menangis atau gembira, atau kita rasa gembira ataupun bersedih.. semuanya itu dalam genggamannya... moga kita mati dalam keadaan yang Allah redha. ameen..

"Setiap yang bernyawa pasti akan mati".

Semua akan merasainya,
Semua akan mengalaminya,
Semua akan menghadapinya,
Semua akan dipanggil kepadanya,
Semua akan pulang ke Asalnya,


Semua akan meninggalkan kisah-kisah manisnya, kisah pahitnya, akan meninggalkan keluarganya, anak-anaknya, sanak saudaranya, hartanya dan apa sahaja yang dimilikinya... masa tu tiada lagi milik kita...  Kenapa semua ini akan terjadi... Rupanya Allah ingin menguji amalan hasanah kehidupan kita.

Ertinya" Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzhahirkan keadaan kamu : Siapakah diantara kamu yang lebih baik amalannya dan ia maha kuasa ( membalas amal kamu) lagi maha pengampun, ( bagi orang-orang yang bertaubat )." 
-Surah al-mulk, Ayat 2-

 Allah s.w.t Pencipta kita.
 Allah yang menciptakan 'Mati' Dan 'Hidup.
 Allah mahu menguji siapa yang terbaik amalannya.
 Allah Maha Mulia lagi Maha pengampun.


Akurlah dengan takdirnya tanpa mempersoalkan kehendaknya.. Kematian itu suatu kepastian, pemergian pasti berlaku walaupun tiada yang menyangka. Soal muda, kecil, sihat, tua, dan yang tidak masuk akal... akan terjawab dengan takdirnya, Allah yang tentukan segala-galanya, kuasanya mengatasi segala-galanya, kehendaknya mengatasi kehendak dan keperluan kita. Apa yang menjadi signifikan dalam soal ini ialah bersedia dan buat persiapan sedaya yang mampu, jemputannya melalui malaikat petugasnya bukan boleh di tunda. Ia tetap ada dan akan tiba saatnya.

Saya pernah memberitahu anda melalui blog ini dan kuliah-kuliah saya bahawa kita bukan kekal, kita bukan selama-lamanya, kita adalah kita... kita milik Allah... kita mesti tunaikan haknya... Kita mesti ada perasaan cinta pada Allah... Kita mesti ada persediaan bertemu dengannya... kita mesti ada keinginan untuk berjumpa dengannya.... kita mesti ada amalan takwa........ kita mesti ada iman untuk berjumpa dengannya.... kita mesti sucikan hati dari kekotoran dakwat dunia untuk bertemu tuhan yang maha suci dari segala-galanya... kita mesti ada ilmu yang kita amalkan.... kita mesti ikhlas dalam amalan berkenaan sebelum bertemu dengannya... kita mesti jadi anak yang soleh solehah untuk bertemu dengannya... kita mesti infaqkan harta dunia di jalannya bekalan harta alam baqa' kita... kita mesti ada niat berjihad sebelum bertemu dengannya... kita mesti ada niat untuk syahid di jalannya sebelum dia memetik roh kita... kita mesti bela Islam dan memperjuangkannya demi redhanya... kita mesti ikut sunnah Rasulullah s.a.w... kita mesti ada semuanya tu.... mesti ada !!!

 Ini adalah nasihat yang berguna, bagi orang yang berguna, jadi mainan dan ejekan bagi  mereka yang hina, Dan boleh juga menjadi obor semangat mencari akhirat bagi mereka yang mendapat rahmat, dan  boleh juga jadi fitnah bagi mereka yang cinta dunia dan menafikan pertemuan dengan tuhannya..

Rasanya ia berkesan. Cukuplah kematian itu sebagai peringatan agar kita ingat pada Allah... Semua ini adalah peringatan-peringatan yang bisa melembutkan hati kita untuk menerima nur hidayah Allah s.w.t.

Sunnat kita mendoakan orang yang dah pergi meninggalkan dunia menuju Awal Akhirat dengan kita berdoa apabila lalu ditepi kuburan, " Assalamualaikum ya Ahli Al-Qubur, semoga Allah merahmati kamu, kamu telah mendahului kami, Insya Allah kami akan menyusur kemudian.( kamu mati dulu dan kami akan mati seperti kamu juga)" Hikmahnya agar kita ingat bahawa kita juga akan pergi seperti mereka, pergi yang tidak akan kembali lagi buat kali yang kedua.


Peringatan ini buat diri saya, diri anda, sesiapapun yang bergelar hamba kepada Allah s.w.t.


"Ya Allah akhirilah kehidupan kami dengan husnul-khatimah, kami berlindung kepadamu daripada mengakhiri dunia ini dalam keadaan su'ul-khatimah.. "
Ameen..!




Kamarudin Toyo
Universiti Al-Azhar As-Syarif
Kuliah Usuluddin.

    No comments:

    Related Posts with Thumbnails